
 
 

  Case Ref: 0087/2017 

1 
 

 

COMPLAINT ADJUDICATION  

__________________________________________________________________

  

JAMIE THUNDER 

and 

THE CANARY 

___________________________________________________________________ 

 

Clause 1. Accuracy 

1.1 Publishers must take all reasonable steps to ensure accuracy. 

1.2 Publishers must correct any significant inaccuracy with due prominence, 

which should normally be equal prominence, at the earliest opportunity. 

1.4 Whilst free to be partisan, publishers must not misrepresent or distort the 

facts. 

Complaint upheld  

Breach of Clause 1.1, 1.2, 1.4 (Accuracy)  

 

Before IMPRESS Regulatory Committee A  

Walter Merricks (Chair), Patrick Swaffer, Iain Christie, David Robinson 

 

13 December 2017 

 



 
 

  Case Ref: 0087/2017 

2 
 

1. Summary of Complaint 

 

1.1. The Complainant is Jamie Thunder, a third party seeking to ensure the 

accuracy of published information.  He has confirmed to IMPRESS that he is 

not an affected party or the representative of an affected party.  

 

1.2. The Publisher is The Canary, a news website covering current affairs, that 

has been regulated by IMPRESS since 21 August 2017. 

 

1.3. The complaint concerns the accuracy of an article and a tweet promoting it, 

that first appeared on The Canary at noon on 27 September 2017 with the 

headline “We need to talk about Laura Kuenssberg. She’s listed as a speaker 

at the Tory Party conference”.     

 

1.4. IMPRESS was initially contacted by an additional 51 complainants who 

raised concerns about the article in question. Those complainants were 

directed to the Publisher’s own complaints procedure, in line with the 

IMPRESS Regulatory Scheme. Mr Thunder was the only complainant to 

complete the process of escalating his complaint to IMPRESS, following The 

Canary’s initial response to the complaint (reproduced in Section 3 below). 

 

1.5. The complaint is assessed against the IMPRESS Standards Code. The 

relevant clauses are: 

 

Clause 1 (Accuracy): 

1.2 Publishers must correct any significant inaccuracy with due prominence, 

which should normally be equal prominence, at the earliest opportunity. 

1.4 Whilst free to be partisan, publishers must not misrepresent or distort the 

facts. 

 



 
 

  Case Ref: 0087/2017 

3 
 

1.6. IMPRESS determined that the article should also be investigated under the 

following clause of the IMPRESS Standards Code: 

1.1 Publishers must take all reasonable steps to ensure accuracy. 

 

2.  Background  

 

2.1 The headline of the article was “We need to talk about Laura Kuenssberg. 

She’s listed as a speaker at the Tory Party conference”. It began by reporting 

that BBC Political Editor, Laura Kuenssberg, was listed as an invited speaker 

at the Conservative Party conference and stating that the news once more 

raised questions about her impartiality and that of the BBC.  

 

2.2 The article then clarified that Laura Kuenssberg was listed as an invited 

speaker at a fringe event organised by Iain Duncan Smith’s Centre for Social 

Justice thinktank (CSJ) and the Living Wage Foundation. 

 

2.3 The article went on to report that Laura Kuenssberg had been provided with 

security during the Labour Party conference and that the news came after 

“months of accusations about Kuenssberg’s impartiality”. The article then 

referred to a previous finding of the BBC Trust which had found that a report 

by Laura Kuenssberg on Jeremy Corbyn had breached accuracy and 

impartiality guidelines, before discussing wider accusations of bias that had 

been made against the BBC. 

 

2.4 The article noted that it was not unusual for journalists to be asked to speak 

at the Conservative Party conference and listed other media personalities 

that appeared on the full list of fringe events, before continuing “But there is a 

problem with Kuenssberg’s possible attendance, which also explains the 

allegations of bias against her. And it’s that she works for the BBC… for a 

senior journalist from our public service broadcaster to appear at the Tory 



 
 

  Case Ref: 0087/2017 

4 
 

conference would undermine her credibility. It would also add weight to the 

arguments about her impartiality.” 

 

2.5 The article ended by stating that The Canary had asked the BBC for 

comment, but had not received any by the time of publication. 

 

2.6 A link to the article was tweeted by the Publisher shortly after it was 

published. The tweet reproduced the headline of the article. 

 

2.7 Following discussions with a representative of the BBC, the Publisher 

amended the headline and the body of the article at 16:50 on 27 September. 

A link to the updated article was then tweeted by the Publisher. The tweet 

stated “UPDATED: We need to talk about Laura Kuenssberg. She’s listed as 

an ‘invited’ speaker at the Tory Party conference”.  Full details of the actions 

taken by the Publisher can be found in its original response to the 

Complainant, which is reproduced in Section 3 below. 

 

 

3. The Complaint 

 

3.1. The Complainant e-mailed the Publisher to complain about the accuracy of 

the headline and The Canary responded to the Complainant rejecting the 

complaint on the following grounds: 

 

“We updated the article within 5 hours of publication following discussion with 

a representative of the BBC as follows: 

 

The headline was updated to make it clear that she was listed as an 'invited' 

speaker on the CSJ website. [See attached screenshots: listed under 

Speakers with (invited) after her name on CSJ website and listed simply as a 

speaker on the Eventbrite webpage for the event. Note: both sites were 

altered after publication of the article.] 



 
 

  Case Ref: 0087/2017 

5 
 

 

A line at the beginning of the article states: This article was updated at 

4.50pm on Wednesday 27 September. Please re-read and see the 

update note at the end of the article. 

 

The body of the article was updated to explain the series of events before 

and after publication: The Canary contacted the BBC for comment on 

Kuenssberg’s invitation at 7.14am on Wednesday 27 September. By the 

time of publication, a response had not been received. After this article 

was published at midday on 27 September, the BBC issued a tweet at 

1.27pm saying Kuenssberg would not be speaking at the event.  

 

CSJ, the event organiser, subsequently told The Canary that Kuenssberg 

“wouldn’t be able to speak.” We added this information to the article. 

 

A note was added to the end of the article stating: This article was updated 

at 4.50pm on Wednesday 27 September after the BBC informed us that 

Kuenssberg would not be speaking at the CSJ event, and the CSJ 

confirmed this. This article did not state that Kuenssberg would be 

speaking at the event, merely that she had been invited and if she were 

to accept that it would raise concerns about the impartiality of the BBC. 

 

The updated article was released again with due prominence on Facebook 

and Twitter and marked as UPDATED. 

 

These clarifications comprise our final decision on the matter.” 

 

3.2. The Publisher also advised the Complainant that he had the right to escalate 

his complaint to IMPRESS if he felt The Canary’s response was insufficient. 

 



 
 

  Case Ref: 0087/2017 

6 
 

3.3. The Complainant subsequently made a complaint to IMPRESS and, after 

seeking clarification of the basis for the complaint, IMPRESS confirmed the 

substance of Mr Thunder’s complaint with him, as follows: 

“[The complainant] argues that the original headline misleadingly implied that 

Laura Kuenssberg was or was likely to speak at the Conservative Party 

Conference following an invitation from the Conservative Party, when in fact 

she had only been 'invited' to speak at the Conservative Party Conference by 

a think tank. The complainant states “Both of these facts were known at the 

time of writing - indeed, both were referenced in the article.”  

 

The complainant is aware of the actions taken by The Canary to amend and 

republish the article after it was confirmed that Laura Kuenssberg would not 

be speaking at the event, but he does not consider that the actions taken 

were sufficient to correct the initial misleading impression given by the 

headline and the initial tweet:  

 

It has… published and tweeted an updated version of the article. This is 

clearer about the status of the speaking invitation, and is welcome, but does 

not seem sufficient to correct the likely initial, misleading impression, for two 

reasons: 1) A reader would only discover the nature of the update by clicking 

through 2) It has had far fewer retweets on Twitter and, I would imagine, far 

fewer views than the original… It also does not acknowledge that its initial 

headline was misleading. Therefore I desire a prominent, published correction 

and apology for the impression that may have been given, and for this to be 

published on social media channels used by The Canary.  

 

The complainant contends that the original headline, and the subsequent 

actions taken by The Canary, amounts to two breaches of the IMPRESS 

Standards Code:  

 



 
 

  Case Ref: 0087/2017 

7 
 

Clause 1.2 ‘Publishers must correct any significant inaccuracy with due 

prominence, which should normally be equal prominence, at the earliest 

opportunity.’  

Clause 1.4 ‘Whilst free to be partisan, publishers must not misrepresent or 

distort the facts.’” 

 

3.3 IMPRESS provided the Complainant with a full copy of The Canary’s 

response (summarised in Section 4 below) and gave him the opportunity to 

provide a final reply to that response.  

 

3.4 The Complainant reiterated that he was disappointed with The Canary’s 

response to his complaint. He considered that the Publisher’s defence related 

to the literal interpretation of the words they had used, rather than the likely 

interpretation of those words by their readers. He also considered that, whilst 

The Canary did not have any control over how many retweets its second 

tweet received, it should have ensured that the tweet itself was clear about 

the nature of the update rather than relying on readers to click through and 

read the full updated article. 

 

3.5  IMPRESS also requested that the Publisher explain the steps it had taken in 

order to comply with Clause 1.1 (Accuracy) of the IMPRESS Standards Code. 

 

4. Response of Publication  

 

4.1. IMPRESS invited The Canary to respond to the complaint and IMPRESS’s 

request for information.  The Publisher’s responses are summarised below. 

 

4.2. The Publisher stated that it had acted swiftly to clarify the article following 

discussions with a BBC representative that had occurred after publication. It 

said it had also sought to obtain confirmation of the position from the CSJ 

during this time and had only published the revised article after this was 



 
 

  Case Ref: 0087/2017 

8 
 

received. It considered that the steps it had taken went above and beyond 

industry standards. 

 

4.3. In response to the Complainant’s specific points, the Publisher made the 

following comments: 

 

“The original headline was factually accurate as evidenced by our response 

to the original complaint. The original headline did not imply that Laura 

Kuenssberg was invited by the Conservative Party. The updated article was 

released in exactly the same way as the original, giving it equal prominence. 

The objection that a reader would only see the full clarification by reading the 

updated article isn’t valid because it was published with equal prominence to 

the original article. The objection concerning the number of retweets of the 

corrected article isn’t valid because we have no control over how many times 

our readers choose to retweet an article. We updated the article in a timely 

and responsible manner, and in accordance with Impress and internal 

procedures. The Canary clarified the article with equal prominence at the 

earliest opportunity. Therefore, there was no breach of Clause 1.2. At no time 

did we misrepresent or distort the facts. Therefore, there was no breach of 

Clause 1.4.” 

 

4.4.  The Publisher told IMPRESS that, whilst it considered the original article was 

factually accurate, it recognised that the premise of the story was at issue. It 

advised that it had carried out an internal investigation and, as a result, it had 

enhanced its verification procedures and communicated this to all 

contributors. Nonetheless, it considered that its correction processes had 

held and that readers were updated in a timely and complete manner. It 

stated that its aim now was to reduce the risk of needing to make such an 

update in the future. 

 



 
 

  Case Ref: 0087/2017 

9 
 

4.5. The Publisher also requested that its original response to the Complainant 

(reproduced in Section 3 above) should be appended to its response to 

IMPRESS. 

 

4.6. In response to IMPRESS’s request for information, the Publisher advised that 

it operated a five-gate editorial process, at each stage of which evidence and 

sources were checked for their veracity and confirmed as genuine. 

Additionally, it advised that the journalist who wrote the piece had contacted 

the BBC by email at 7:14am in an attempt to further establish that Laura 

Kuenssberg had been invited to speak at a Conservative Party conference 

fringe event, but that no response had been received by the time the article 

was published at 12 noon. 

 

4.7. The Publisher considered that the story was a simple and straightforward one 

with verified sources of information and, as such, it had not anticipated any 

queries regarding the accuracy of the article. It advised that the subsequent 

update to the article was only intended to clarify the original points made and 

to provide new information, rather than to change the facts of the original 

story. 

 

4.8. The Publisher reiterated that multiple checks were undertaken by different 

people during the editorial process with regard to the sources that the story 

was based on, and it had been satisfied that the information published online 

about the speakers at the event had come from the event organisers 

themselves. 

 

4.9. The Publisher advised that it gave the BBC several hours to respond to its 

request, but did not receive a timely response and eventually went ahead 

with the publication of the article in order to keep up with the fast pace of 

news reporting. It stated it did not have direct access to Laura Kuenssberg in 

order to seek her comments on the article and it had hoped the BBC’s press 



 
 

  Case Ref: 0087/2017 

10 
 

office would assist in that regard, but that it was not forthcoming with a 

response. 

 

 

5. Compliance with the IMPRESS Regulatory Scheme 

 

5.1 The Canary has complied with the requirements of the IMPRESS Regulatory 

Scheme (Paragraph 3.2), by acknowledging the complaint within seven calendar 

days, issuing a final decision letter within 21 calendar days, and informing the 

complainant of their right to refer the complaint to IMPRESS. The Canary also 

responded to IMPRESS’s request for information regarding its compliance with 

Clause 1.1 of the IMPRESS Standards Code in a timely fashion. 

 

6. The Committee’s Conclusions 

 

6.1. Clause 1.4 of the IMPRESS Standards Code makes clear that, whilst they are 

free to be partisan, publishers must not misrepresent or distort the facts. Whilst 

the Publisher was entitled to comment on Laura Kuenssberg’s impartiality, the 

Committee considered that the headline of the article, which stated that she 

was listed as a speaker at the Conservative party conference, was inaccurate 

because Laura Kuenssberg had only been invited to speak at a fringe event. 

   

6.2. Clause 1.1 of the IMPRESS Standards Code requires that publishers must 

take all reasonable steps to ensure accuracy. Whilst it would not have been 

reasonable to expect the Publisher to wait indefinitely for a response from the 

BBC, the Committee found that in not attempting to contact the organiser of 

the event directly, or making any further attempts to prompt the BBC for a 

response prior to the publication of the article, The Canary failed to take 

reasonable steps that were open to it. Had it done so, it would have discovered 

that Laura Kuenssberg was not in fact speaking at the event.  

 



 
 

  Case Ref: 0087/2017 

11 
 

 

6.3. In view of the above information, the Committee found that the Publisher had 

breached Clauses 1.1 and 1.4 of the IMPRESS Standards Code. 

 

6.4. The IMPRESS guidance on Clause 1.2 (which requires publishers to correct 

significant inaccuracies with due prominence at the earliest opportunity) makes 

clear that the Clause includes headlines, which must be accurate 

representations of the stories they accompany. It also notes that the 

significance of an inaccuracy can be judged by its consequences for a person’s 

reputation as well as its impact on the story as a whole. The Committee found 

that the original headline and tweet, which misleadingly suggested that Laura 

Kuenssberg was to speak at the Conservative party conference, and implied 

that there was some cause for concern as a result, amounted to a significant 

inaccuracy that required correction in line with Clause 1.2.  

 

6.5. The headline of the article was updated to state that Laura Kuenssberg was 

listed as an ‘invited speaker’ after the BBC confirmed that she would not be 

speaking at the event. It was also re-released on Twitter and marked as 

‘updated’. A note at the top of the article directed readers to reread the article 

and directed them to an ‘update note’ at the end of the article.  The Committee 

was concerned that the update note did not make any reference to the fact that 

the headline had been updated and that readers would have to reread the full 

article and the note at the end of the article to fully understand the changes 

that had been made. It considered that a full correction which explicitly stated 

that the headline had been changed, should have appeared at the top of the 

article. On that basis, the Committee found that the Publisher had breached 

Clause 1.2 of the IMPRESS Standards Code.  

 

7. Remedy 

 



 
 

  Case Ref: 0087/2017 

12 
 

7.1. The Committee considered that a proportionate remedy for the breach would 

be for The Canary to publish a short correction with a link to the full 

adjudication. The correction should be published at the top of the homepage 

of The Canary for 48 hours in the same-sized font as the original article and 

released on the same social media channels as the original article. The 

article should also include the correction for as long as the article continues 

to be published on The Canary. The correction should read as follows: 

 

Correction of article published on The Canary on 27 September 

 

In the headline of an article first published at noon on 27 September 2017 

The Canary stated “We need to talk about Laura Kuenssberg. She’s listed as 

a speaker at the Tory Party conference”. In fact, as the remainder of the 

article made clear, Laura Kuenssberg had only been invited to speak at a 

fringe event. In misrepresenting those facts and in failing to take all 

reasonable steps to ensure accuracy prior to publication, The Canary 

breached the IMPRESS Standards Code. An updated version of the article, 

that was released at 16:50 on 27 September 2017, also breached the Code 

because it did not correct this significant inaccuracy with due prominence. 

Click here to read the full adjudication by IMPRESS. 

 

 

 

 

 

 

IMPRESS: The Independent Monitor for the Press is a Community Interest Company. 

Registered number 9655520. 


